Archives:

Blog

How to Keep Your Liver Healthy

November 25, 2019

How to Keep Your Liver Healthy


Do you want to change your lifestyle? Do you want to have a fit and healthy body? Having a fit and healthy body and lifestyle can make you enjoy your life more. You can be more confident and freer. You don’t have to worry about doing things, going on an adventure, etc. just because of getting health complications. But first, how can you have a healthy lifestyle?

Well, here we have some tips that can help you out.

* Drink three or more liters of water a day.

Water is very important in keeping a healthy and fit body. It helps in cleansing your body especially your organs like kidney and liver. Your liver will surely function better when its cleanse.

* Eat more greens.

It is not a surprise that eating greens would be a helpful way to have fit and healthy body since greens contain many minerals and vitamins that can help your body. Aside from that, greens eliminate the chance of fat buildup in your liver.
So those are just some of the tips you can follow to help you have a healthier and more fit body. These tips would also help you protect important organs of your body including your liver. Therefore, you can get hepatitis medication and treatment in Malaysia from a professional to prevent liver disease.

Blog

Jaminan Penempatan Guru Pelatih ? Graduan pendidikan dilantik Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah

November 21, 2019

JAMINAN PENEMPATAN GURU PELATIH ? GRADUAN PENDIDIKAN DILANTIK PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH

KUALA LUMPUR – Graduan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dan Institut Pengajian Tinggi Awam (Pendidikan) yang menamatkan pengajian tahun ini, berpeluang dilantik ke jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS).

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran berkata pelantikan itu tertakluk kepada mereka yang memenuhi syarat skim perkhidmatan PPPS, telah memohon kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) dan berjaya dalam temuduga kendalian SPP.

Mengikut rekod kementerian, seramai 10,715 penuntut program pendidikan telah dan akan menamatkan pengajian tahun ini.

Jumlah Graduan

Daripada jumlah itu, seramai 2,960 graduan yang menamatkan pengajian sebelum 1 Julai dijadualkan untuk ditemuduga SPP, katanya dalam kenyataan hari ini.

Mereka yang terlibat ialah seramai 2,478 orang daripada program J-Qaf; program TESL (368); Program Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI), Institut Pendidikan Guru Malaysia, Institut Pengajian Tinggi Awam (Pendidikan) dan Program Pelajar Cemerlang (90); Program Bahasa Perancis (14) dan 10 calon mengulang temuduga berdasarkan keperluan opsyen.

“Sementara SPP menyelesaikan urusan temuduga, kementerian akan membuat penempatan untuk penduduk secara interim bagi kumpulan itu mulai 16 Okt ini,” katanya sambil menambah bahawa pelantikan tetap adalah tertakluk kepada keputusan temuduga SPP.

Muhyiddin berkata bagi kumpulan yang akan menamatkan pengajian selepas Jun tahun ini iaitu seramai 7,755 orang, mereka perlu mengemukakan permohonan untuk pelantikan ke jawatan PPPS gred DG41 kepada SPP supaya penjadualan temuduga dapat disegerakan.

Katanya penempatan kumpulan itu yang lulus temuduga SPP akan dibuat pada tahun depan. Penempatan ini khas untuk siswazah lepas graduan tidak termasuk lelaki.

Muhyiddin berkata keputusan penempatan itu setelah mengambil kira secara terperinci keperluan guru dalamwaktu panjang seperti yang digariskan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.

“Kepada mereka yang berjaya dan akan dilantik sebagai pendidik kelak, berkhidmatlah dengan jujur dan dedikasi,” katanya. – Bernama

Blog

Ombak Rindu Sebenar Telah Hadir Mengelisahkan Hati

November 21, 2019

OMBAK RINDU SEBENAR TELAH HADIR MENGELISAHKAN HATI

Ombak Rindu yang sering kita sebut-sebutkan dahulu telah hadir menemui penduduk di sekitar pantai di Terengganu dan Kelantan . Ombak rindu sebenar ini telah mengakibat penghuni di sekitar pesisir pantai menjadi gusar dan gundah gulana .
Namun setiap yang berlaku pasti ada kebaikannya, pejamkan mata dan cuba apa saja … [ lagu cinta muka buku by Najwa Latif ] .. hehe … Setiap yang Allah jadikan pastinya ada hikmah di sebalik kejadiannya … Pukulan ombak di pantai sangat mengerunkan bagi apabila kita mendengar bunyinya .. Ombak ini mungkin juga boleh menyebabkan ramai yang menitiskan air mata sekirannya tidak ditanggani dengan secepat mungkin kerana mungkin akan mengakibatkan kemalangan jiwa  ..

Kawasan Terlibat

Ribuan penduduk pesisir pantai di daerah ini serta sepanjang pantai Teluk Lipat, Dungun panik apabila kawasan tempat tinggal mereka dipukul ombak akibat fenomena air pasang besar sejak seminggu lalu.
Kesan daripada kejadian itu mengakibatkan jalan raya yang menghubungkan Pantai Teluk Lipat ke Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Dungun runtuh selepas dipukul ombak besar.
Fenomena luar biasa itu yang turut diibarat sebagai ‘tsunami kecil’ oleh penduduk tempatan dianggap sebagai kejadian paling buruk yang pernah berlaku di daerah tersebut.
Selain runtuhan jalan raya, puluhan pokok ru di sepanjang pesisir pantai berkenaan turut menyembah bumi sehingga mengancam keselamatan penduduk setempat.
Di kawasan kejadian semalam mendapati masih ramai pengguna jalan raya melalui kawasan runtuhan sepanjang dua kilometer itu walaupun pihak berkuasa telah meletakkan papan tanda amaran.
Seorang peniaga kedai makan, Ahmad Fauzi Ismail, 50, mendakwa kejadian air pasang besar di pantai itu mula dikesan sejak minggu lalu sebelum bertukar menjadi lebih buruk kelmarin.
Katanya, situasi di kawasan itu juga dilihat tidak selamat apabila ramai menjangkakan ribut dan angin kencang serta air pasang akan berlaku dalam beberapa hari lagi.
“Selama saya tinggal di sini, inilah bencana paling buruk pernah berlaku sampaikan hampir keseluruhan jalan pesisir pantai runtuh.
“Saya nampak sendiri batu-batu besar dihanyutkan ombak,” katanya ketika ditemui di sini dipastikan waktu, semalam.
=====================================================================Pengusaha calet dan resort di pesisiran pantai Bachok dekat sini memohon bantuan kerajaan untuk membina benteng penghadang ombak bagi mengatasi masalah hakisan teruk yang berlaku di pantai itu pada setiap musim tengkujuh.

Pemilik Irama Beach Resort, lelaki, Zawadi Mustafa berkata, bantuan itu perlu bagi menyelamatkan lebih 30 pengusaha industri pelancongan tempatan daripada mengalami kerugian berterusan akibat kerosakan bangunan yang mungkin boleh menyebabkan mereka gulung tikar.
Beliau berkata, ombak besar yang berlaku pada musim tengkujuh sering membimbangkan pemilik pusat pelancongan dan penduduk tempatan kerana ia menyebabkan hakisan berlaku dalam tempoh yang cepat.
“Taman pelancongan yang dibangunkan Irama Beach Resort dengan perbelanjaan RM10,000 kira-kira lima tahun lalu sebahagiannya musnah dibawa ke tengah laut selepas dihempas ombak besar dua hari lalu,” katanya ketika ditemui di sini semalam.
Zawadi berkata, masalah hakisan itu dapat diatasi hanya dengan membina benteng pemecah ombak di sepanjang pantai menggunakan batu granit yang besar dan ia tidak mampu dilaksanakan oleh pemilik calet kerana kos yang tinggi.
Penyelia Seri Chap CT Chalet, Mohamad Awang pula berkata, sebahagian pagar kawasan rekreasi caletnya turut musnah dalam tempoh dua hari selepas ombak kuat menghakis tebing resort berkenaan.

Blog

10 Carta Makanan Paling Pedas Di Dunia

November 21, 2019

10 CARTA MAKANAN PALING PEDAS DI DUNIA

Ramai jugak yang suka atau tak boleh makan makanan pedas ni. Tetapi bagi sesetengah orang, kalau tak rasa pedas dalam hidangan mereka tak sah, tak sempurna hidup mereka, paling kurang pun nak kena nampak cabai jugak. Jom kita tengok makanan apa yang paling pedas di dunia. Agak-agak korang boleh tahan tak makan makan nie. Tak lelaki la tak makan pedas.

Makanan pedas ni memang digemari penduduk seluruh dunia. Tak kira waktu.

10. Tom Yum – Thailand.

Sup asam pedas dari Thailand ini memang sangat menggoda, aroma yang memikat dan menjanjikan pedas yang menyengat. Variasi dari Tom Yum ini banyak, antara lain adalah Tom Yum Gai (ayam) atau Tom Yum Pla (seafood), rasa pedas yang ada berasal dari cabai yang disebut Thai Bird’s Eye Chilis, air limau nipis dan daun jeruk purut. Garapn menu rasa yang cukup untuk menbuat lidah kita seperti dalam ketuhar.

9. Shrimp Creole – Amerika.

Masakan ini berasal dari Amerika Syarikat bahagian Selatan, dan merupakan comfort food buat mereka yang menyenangi rongga mulut terasa terbakar. Campuarn bahan makanan ini sederhana, seperti cabai, tomato, udang dan ayam, dan rasa pedas makanan ini didapati dari cabai segar dan cayenne pepper

8. Papa a la Huancaina – Peru

Makanan ringan seperti salad kentang, yang berisi kentang rebus dingin, dan disajikan dengan sos Huancaina. Penyajian lengkap makanan ini selalu melibatkan daun selada, buah zaitun hitam, biji jagung, dan potongan telur rebus. Saus Huancaina inilah yang membuatnya ekstra pedas, kerana selain terbuat dari keju, susu kental, garam, salah satu bahannya adalah cabai yang disebut Amarillo chili, pergh…nagis wa cakap lu…

7. Lobak dengan Lada Sichuan – China

Pada umumnya salad disajikan segar dengan sedikit rasa masam, tapi salad yang ini sangat berbeda. Lobak dengan Lada Sichuan (utuh) dan potongan cabai merah. Jadi dalam makanan ini Anda akan menemukan rasa manis, pedas, dan rangup. Memang makanan yang disajikan dengan brilian.. dan membakar.. Cabai yang digunakan? Bird’s Eye Chilis. Jika cabai ini masih kurang, ingat, ada Lada Sichuan. Rasanya, digambarkan dengan menarik, asam-asam pedas. 

6. Bibimbap dengan Kimchi – Korea

Bibimbap? Kimchi? Asing ya.. coba kita lihat satu persatu. Kimchi adalah acar kubis, yang dicampur dengan bawang putih, bawang merah, cabai, dan halia! Pedas? Sudah pasti, panas pula! Masa penapaian acar kubis ini beberapa bulan, jadi bayangkanlah, rasa pedas bawang dan cabai serta halia yang sudah pasti menyengat!

Bibimbap adalah makanan klasik khas korea, yang terdiri dari nasi, sayuran tumis, daging, telur goreng dan.. sambal… Selamat menikmati!

5. Sayap Ayam Suicide – Amerika

Entah kenapa orang Amerika suka banget sayap ayam yang digoreng kering, kemudian dicampur dengan bahan-bahan panas-pedas yang menurut mereka ‘boleh membakar perut’, yang pastinya masih tidak terasa apa-apa di lidah kita. Biasanya bahan-bahan campuran berupa campuran Sos Tabasco, potongan cabai kering, dan cabai segar cincang (semua biji cabeai yang ada dibuang terlebih dahulu)

4. Jerk Chicken – Karibia

Tidak hanya ganas, tapi makanan ini juga nikmat dan sangat menyenangkan. Bahan dicampur khas dari daerah Asia dan Afrika, yang hangat dan beraroma nikmat. All spice, cengkeh, kayu manis, daun bawang, pala, thyme dan bawang putih, semuanya menyumbangkan rasa hangat, yang diperkuat oleh cabai Scotch Bonnet yang dikatakan mampu membuat orang kebingungan setelah menelan, terasa nikmatnya.

3. Wot – Ethiopia

Mungkin orang banyak yang tidak berpikir bahwa Afrika juga ada makanan pedas, jangan silap, Ethiopia terkenal dengan Wot (tumisan). Wot yang paling nikmat seringkali dicampur satu kilo bawang merah dan bawang putih, beberapa ons halia, dan barbere (campuran bahan kering dan cabai kering).

Makanan luar biasa ini dibuat dari sup ayam, yang diberi bahan seperti di atas, dan direbus selama beberapa jam, sampai semua rasa yang ada tercampur rata, dan panas dari cabe dan bahan yang ada juga tidak tertinggal sedikitpun. Setelah masak, makanan ini disajikan di atas piring injera (semacam roti) dan diberi bonus telur rebus.

2. Vindaloo – India

Bayangkan, bahan seperti biji mustard, cabai kering, ketumbar, halia, semuanya ada.

Vindaloo ini pedas, kerana daging yang digunakan dalam masakan ini direndam dalam cuka, yang ditambah bumbu pedas tadi, yang semuanya akan bekerja sama membuat daging yang ada semakin menusuk dan menyengat!

1. Sambal Ulek – Indonesia

Sambal Ulek, sama tak macam sambal belacan, agak-agak mana lagi pedas. Walaupun ia hanya sekadar menu sampingan untuk melazatkan dan membuka selera. Dan ternyata sambal ini 10 kali lebih pedas daripada Thai Bird’s Eye Chili.

Menurut lidah orang barat, sambal ulek ini ultra pedas, dan satu-satunya cara untuk menahan rasa pedasnya, adalah makan makanan lain sebanyak mungkin. 
maaf … aku tak boleh makan pedas … haha …

Blog

KENAPA PERMAINAN BOLASEPAK 45 minit ?

November 21, 2019

KENAPA PERMAINAN BOLASEPAK 45 MINIT ?

Permainan bolasepak dahulunya dimain hanya oleh lelaki, sepanjang peredaran zaman ianya juga dimain oleh wanita.

Tahukah anda kenapa permainan bolasepak 45 minit dan bukannya 30 minit atau 1 jam untuk separuh waktu ?

Jawapan Pengayuh Beca

Ramai pemain sukan professional pun tak dapat memberikan jawapannya dengan tepat. Tetapi telah dijawab dengan tepat oleh seorang tua pengayuh beca.

Katanya, “ Dalam satu perlawanan terdapat 2 pasukan, setiap pasukan ada 11 pemain. Setiap pemain membawa 2 biji “bola”.

Jadi jumlah “bola” untuk kesemua pemain dalam 2 pasukan tu adalah 44 biji “bola”. Ditambah 1 biji bola yang sebenar menjadikannya angka 45. 

Setiap biji bola mewakili 1 minit maka jadilah 45 minit. Tetapi kadang2 sampai masa tambahan 2 minit…hahaha itu adalah 2 biji “bola” pengadil.

Blog

Keluasan Neraka

November 21, 2019

KELUASAN NERAKA

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibril datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w.: “Mengapa aku melihat kau berubah muka?” Jawabnya: “Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahwa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya.”

Lalu nabi s.a.w. bersabda: “Ya Jibril, jelaskan padaku sifat Jahannam.” Jawabnya: “Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum niscaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi niscaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Qur’an itu diletakkan di atas bukit, niscaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di ujung barat tersiksa, niscaya akan terbakar orang-orang yang di ujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi, dan minumannya air panas campur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.”

Nabi s.a.w. bertanya: “Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?” Jawabnya: “Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.” (nota kefahaman: yaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: “Siapakah penduduk masing-masing pintu?” Jawab Jibril:
“Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir’aun sedang namanya Al-Hawiyah.

Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi’in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa’eir.”

Kemudian Jibril diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: “Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?” Jawabnya: “Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.”

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibril meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sadar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda: “Ya Jibril, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?” Jawabnya: “Ya, yaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.”

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibril juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab “Peringatan Bagi Yg Lalai”)

Neraka Jahanam

Dari Hadits Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku. Tahukah kamu bahwa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandung lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.

Juga penghuni neraka adalah lebih ramai wanita berbanding lelaki.

Wallahua’lam. …

Blog

Simple Steps to Remove Timeline in your Facebook Profile

November 21, 2019

What is  Facebook Timeline?

Facebook is touting timeline with this slogan: tell the story of your life with a new type of profile. Rather than display all the information in a linear way, you get a provision 2 columns that displays all your stories and news highlight. Once you read a certain limit, you can browse older posts by month and year. I think this is a great blow by Facebook and here’s why:  Facebook has been around for almost 8 years and with the current way the profiles, posts like a few weeks are lost in the dark.  With the timeline, you now have a way to look back, like a scrapbook digital, interactive, to what you thought/posted/obtained in 2005, for example. These positions are lost is no longer in the abyss.

How to Remove new Facebook Timeline

Simple Steps to Remove Timeline in your Facebook Profile

Attention:

This method is suitable only for those who have activated their timing on the Facebook Developer application and open the graph of function. This method may not work for those who have received the official version of the scale on Facebook. Login to your account and go to the Facebook Developer application and click the Edit AppIn the right pane, click the “Uninstall” to uninstall or disable. Click reconcile to completion after you confirm the deletion of the application, your Facebook Timeline will be disabled.
There is no way to remove the final version of the time being. Facebook began rolling out the final version to all users. If after removing this you again have the timeline after a few days, then noticed that Facebook has enabled it and you are forced to accept that. More and more people began to criticize the new features of Facebook. So, after some days they had a huge unsatisfaction goona Because once Facebook launched the official timeline, you will be able to use the timeline and there’s no way to remove it later. cuba dulu ya .. kalau x jadi, bagi tau … hehe .. kalau jadi, silalah kongsi dengan menekan LIKE …