Browsing Category

Blog

Blog

Skills that Stand You Out in Your Job Search

March 13, 2020

Every person at some point in their life would be searching and hunting for jobs to survive. They are lucky that a great amount of job vacancy in Malaysia is still open to many compared to a lot of other countries. Most of them even had to migrate to another country to get a job since their own homeland could not afford the big number of workers. The thing is, even when there are a lot of job vacancies available, there would still be a great sum of competitors fighting and looking for the same thing. So, what you have to do is you need to stand out among the rest of them.

There is no denying the importance of having a set of skills with you in order to get a job. Of course, you need to check beforehand if the skills that you have meets with the job or company’s requirements. Having strong or traditional work-related skills is a huge advantage, but there are other skills that may be just as important. In fact, they might even be more important in some aspects.

This other skill is often referred to as soft skills or intangible skills which are actually the traits that can set you apart from any other potential employees. Sure, workers with strong and awesome technical skills are great for hire, but it can change once you discover that some of those technically proficient employees just lack passion and love for what they were doing and this shows at some point in their career. The good news is that these skills can be applied to almost any job in any field and here are some of the skills that can make you stand out from the crowd of job hunters.

#1 Being optimistic

If you really think about it, of course, every company or employer wants to hire a worker that is optimistic, meaning the person has an attitude that is positive and favourable to others. In the typical sense of the word, being optimistic may be defined as expecting the best possible result from any given situation. After all, who wants to hire a worker that always think of the worst in every complications or obstacle that comes their way and just give up instead of making the absolutely best of the best out of it.

Besides that, optimistic people can help motivate and bring joy back to the team when a certain situation gets rough. They also tend to be quicker when it comes to tackling and handling more difficult tasks that others might even be reluctant to take on. In this case, during your job interview, you can showcase a positive attitude because this will make the potential employer sees how enthusiastic you are about the job.

It can get super tough when you are applying for jobs and not hearing anything back from the company. You can get really frustrated, nervous, and even get one or two mental breakdowns. What you can do is firstly, calm down. Next time, you can try really hard to show your optimism throughout the process, from cover letters to the interview session. Optimism really does make a difference, it really stands out to employers.

#2  Stay kind

Yes, you can never go wrong with being kind to everyone, not only to your future employer or co-workers but every other people as well. Think that merciless character can get you sprinting fast towards the job search finish line? Well, you better think again! This trait of being kind does bring out the best in you and it can go a long way in winning over your hiring recruiter. When you are kind and it shows from the bottom of your heart, the person-in-charge of hiring might feel that sincerity.

But this does not mean that you get a chance to give no mercy to others. I really mean my words when you have to be kind to everyone, even with the security guard that gave you the building pass or the receptionist who gave you a face and immediately ushers you to come inside. If you are rude to others, believe it or not, even when you are not realizing it, words can get around pretty quickly. You don’t want to negatively lessen your chance of getting hired.

#3 Show your curiosity

When an employer hires a new worker, for sure they want that person to feel excited about the opportunity to work for that particular company. But of course, they want the new worker to show genuine interest in the job as well. The employer wants to see that you are passionate about the job position on the whole, like what it has to offer and other components of it as well. After all, every employer wants their workers to never stop learning and have plans to stay with the company in order to grow with the position.

You can start showing your curiosity and interest even during the interview. Show and explain to the hiring manager that you have done your research about the company beforehand. Also, let them see how you can fit the job they are hiring for into the bigger picture. Ask thoughtful questions to the interviewer that does not just include the typical ones like the amount of your salary. Try to go beyond the basics because this is not only …

Blog

ADAKAH ANDA INGIN MEMBELI HARTANAH?

February 3, 2020

Jika anda ingin memiliki harta anda sendiri, terdapat beberapa petua yang perlu anda ketahui. Oleh kerana saya telah membuat penyelidikan saya sendiri mengenai pelaburan hartanah, saya telah menulis artikel tentangnya. Saya harap anda akan menyukai artikel ini!

IDEAL TIPS IN ACQUIRING A PROPERTY

Are you planning to buy a house and that is why you are in this page, checking this article or it could also be that you are planning to invest in real estate here in Malaysia, considering that this industry has been stable for more than a decade now. No matter what the reason why you are here, the bottom line is, if you are planning to buy or start a real estate business, you have to make sure you are ready and you are well-informed about this industry. After all, it will take a lot of money to be part of the real estate business or buying a property, even for personal reasons only.

This is also an informative video on what you should know before buying a property:


We all know that we do make mistakes. However, when it comes to buying a property or starting a real estate business, every mistake can be quite hazardous and expensive. Thus, before you take any action, you must make sure that it is the best option so as not to waste your hard-earned funds.


So, what type of property you are planning to buy? This should depend on your reason in buying it as if this is for business, you have to make sure that the property is in the best location. It might be costly, but it will be worth it. If this is for your family, a good location is also highly recommended and the size will depend on the number of kids you have or you plan to have. If you happen to be in Kuala Lumpur, you might want to check marc service residence for sale. It is located in a prime location and in fact, connected to major highways. If you want to see the property, you don’t need to do that in actual as you can find a lot of pictures on their website. Whether it will be for business or for your family, the marc service residence for rent is just perfect, what’s with all the good things that surround it and all the amenities that come along with the property.


It is not easy to buy a property, especially if this is your first time. If that is your case, checking the following tips might be of help:

Tips When Buying Your First Property


1. Buying a property is surely a big step. Not everyone can easily acquire one and proof of that is the many homeless families who are just renting for a very long time already. But this does not mean that ordinary earners will never have a chance to buy their own house someday. As long as one knows how to manage his finances and knows his priorities, he can still buy his first priority one of these days. Yes, with careful planning, buying a house is without a doubt possible for everyone. The first step should be is to clear your debts as your mortgage will not be an amount that is easy to insert in your budget. For example, The verve apartments might not be within your budget. And note that banks can’t be that lenient. After all, they gain more when they can foreclose a property.



2. When it comes to buying a property, you have so many options these days. There are properties in Verve Suites Mont Kiara and even the Marc Residence KL. They don’t only come in different price ranges, at the same time, they are now in different forms as well. Plus, some of them are nearby spicy eateries and restaurants along with the other types of restaurants. So, make sure that your choice is not just what you like, but something you can really afford comfortably. You have to consider that completely paying the house will take more than a decade at least.


3. When buying a property these days, the first thing you need to prepare is the down payment which is usually 20% of the entire price of the property. Aside from that, you also need to prepare other fees that are about 3% as well. When you have that in your wallet, you should be able to start the process.

Image result for downpayment


4. For the seller, it will not be easy to rely on a prospective buyer just because he shows interest. After all, there are so many of them and if he has to attend to all of them, chances are he won’t have time to deal with serious buyers. That is why it is important that you will show something to the seller that you really intend to get the property. You can get a pre-approval letter as this is one proof.


It is really great to get your own property as it can assure you of a passive income or a roof over your head. However, you have to make sure that the property is worth your hard-earned money, you must not be in haste. Dig deeper about your options as this is not something you can just return and get another if you end up with the wrong one. Hence, …

Blog

How to Keep Your Liver Healthy

November 25, 2019

How to Keep Your Liver Healthy


Do you want to change your lifestyle? Do you want to have a fit and healthy body? Having a fit and healthy body and lifestyle can make you enjoy your life more. You can be more confident and freer. You don’t have to worry about doing things, going on an adventure, etc. just because of getting health complications. But first, how can you have a healthy lifestyle?

Well, here we have some tips that can help you out.

* Drink three or more liters of water a day.

Water is very important in keeping a healthy and fit body. It helps in cleansing your body especially your organs like kidney and liver. Your liver will surely function better when its cleanse.

Image result for drink water

* Eat more greens.

It is not a surprise that eating greens would be a helpful way to have fit and healthy body since greens contain many minerals and vitamins that can help your body. Aside from that, greens eliminate the chance of fat buildup in your liver.

So those are just some of the tips you can follow to help you have a healthier and more fit body. These tips would also help you protect important organs of your body including your liver. Therefore, you can get hepatitis medication and treatment in Malaysia from a professional to prevent liver disease.

Image result for traditional chinese medicine
Blog

Jaminan Penempatan Guru Pelatih ? Graduan pendidikan dilantik Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah

November 21, 2019

JAMINAN PENEMPATAN GURU PELATIH ? GRADUAN PENDIDIKAN DILANTIK PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH

KUALA LUMPUR – Graduan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dan Institut Pengajian Tinggi Awam (Pendidikan) yang menamatkan pengajian tahun ini, berpeluang dilantik ke jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS).

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran berkata pelantikan itu tertakluk kepada mereka yang memenuhi syarat skim perkhidmatan PPPS, telah memohon kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) dan berjaya dalam temuduga kendalian SPP.

Mengikut rekod kementerian, seramai 10,715 penuntut program pendidikan telah dan akan menamatkan pengajian tahun ini.

Jumlah Graduan

Daripada jumlah itu, seramai 2,960 graduan yang menamatkan pengajian sebelum 1 Julai dijadualkan untuk ditemuduga SPP, katanya dalam kenyataan hari ini.

Mereka yang terlibat ialah seramai 2,478 orang daripada program J-Qaf; program TESL (368); Program Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI), Institut Pendidikan Guru Malaysia, Institut Pengajian Tinggi Awam (Pendidikan) dan Program Pelajar Cemerlang (90); Program Bahasa Perancis (14) dan 10 calon mengulang temuduga berdasarkan keperluan opsyen.

“Sementara SPP menyelesaikan urusan temuduga, kementerian akan membuat penempatan untuk penduduk secara interim bagi kumpulan itu mulai 16 Okt ini,” katanya sambil menambah bahawa pelantikan tetap adalah tertakluk kepada keputusan temuduga SPP.

Muhyiddin berkata bagi kumpulan yang akan menamatkan pengajian selepas Jun tahun ini iaitu seramai 7,755 orang, mereka perlu mengemukakan permohonan untuk pelantikan ke jawatan PPPS gred DG41 kepada SPP supaya penjadualan temuduga dapat disegerakan.

Katanya penempatan kumpulan itu yang lulus temuduga SPP akan dibuat pada tahun depan. Penempatan ini khas untuk siswazah lepas graduan tidak termasuk lelaki.

Muhyiddin berkata keputusan penempatan itu setelah mengambil kira secara terperinci keperluan guru dalamwaktu panjang seperti yang digariskan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.

“Kepada mereka yang berjaya dan akan dilantik sebagai pendidik kelak, berkhidmatlah dengan jujur dan dedikasi,” katanya. – Bernama

Blog

Ombak Rindu Sebenar Telah Hadir Mengelisahkan Hati

November 21, 2019

OMBAK RINDU SEBENAR TELAH HADIR MENGELISAHKAN HATI

Ombak Rindu yang sering kita sebut-sebutkan dahulu telah hadir menemui penduduk di sekitar pantai di Terengganu dan Kelantan . Ombak rindu sebenar ini telah mengakibat penghuni di sekitar pesisir pantai menjadi gusar dan gundah gulana .
Namun setiap yang berlaku pasti ada kebaikannya, pejamkan mata dan cuba apa saja … [ lagu cinta muka buku by Najwa Latif ] .. hehe … Setiap yang Allah jadikan pastinya ada hikmah di sebalik kejadiannya … Pukulan ombak di pantai sangat mengerunkan bagi apabila kita mendengar bunyinya .. Ombak ini mungkin juga boleh menyebabkan ramai yang menitiskan air mata sekirannya tidak ditanggani dengan secepat mungkin kerana mungkin akan mengakibatkan kemalangan jiwa  ..

Kawasan Terlibat

Ribuan penduduk pesisir pantai di daerah ini serta sepanjang pantai Teluk Lipat, Dungun panik apabila kawasan tempat tinggal mereka dipukul ombak akibat fenomena air pasang besar sejak seminggu lalu.
Kesan daripada kejadian itu mengakibatkan jalan raya yang menghubungkan Pantai Teluk Lipat ke Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Dungun runtuh selepas dipukul ombak besar.
Fenomena luar biasa itu yang turut diibarat sebagai ‘tsunami kecil’ oleh penduduk tempatan dianggap sebagai kejadian paling buruk yang pernah berlaku di daerah tersebut.
Selain runtuhan jalan raya, puluhan pokok ru di sepanjang pesisir pantai berkenaan turut menyembah bumi sehingga mengancam keselamatan penduduk setempat.
Di kawasan kejadian semalam mendapati masih ramai pengguna jalan raya melalui kawasan runtuhan sepanjang dua kilometer itu walaupun pihak berkuasa telah meletakkan papan tanda amaran.
Seorang peniaga kedai makan, Ahmad Fauzi Ismail, 50, mendakwa kejadian air pasang besar di pantai itu mula dikesan sejak minggu lalu sebelum bertukar menjadi lebih buruk kelmarin.
Katanya, situasi di kawasan itu juga dilihat tidak selamat apabila ramai menjangkakan ribut dan angin kencang serta air pasang akan berlaku dalam beberapa hari lagi.
“Selama saya tinggal di sini, inilah bencana paling buruk pernah berlaku sampaikan hampir keseluruhan jalan pesisir pantai runtuh.
“Saya nampak sendiri batu-batu besar dihanyutkan ombak,” katanya ketika ditemui di sini dipastikan waktu, semalam.
=====================================================================Pengusaha calet dan resort di pesisiran pantai Bachok dekat sini memohon bantuan kerajaan untuk membina benteng penghadang ombak bagi mengatasi masalah hakisan teruk yang berlaku di pantai itu pada setiap musim tengkujuh.

Pemilik Irama Beach Resort, lelaki, Zawadi Mustafa berkata, bantuan itu perlu bagi menyelamatkan lebih 30 pengusaha industri pelancongan tempatan daripada mengalami kerugian berterusan akibat kerosakan bangunan yang mungkin boleh menyebabkan mereka gulung tikar.
Beliau berkata, ombak besar yang berlaku pada musim tengkujuh sering membimbangkan pemilik pusat pelancongan dan penduduk tempatan kerana ia menyebabkan hakisan berlaku dalam tempoh yang cepat.
“Taman pelancongan yang dibangunkan Irama Beach Resort dengan perbelanjaan RM10,000 kira-kira lima tahun lalu sebahagiannya musnah dibawa ke tengah laut selepas dihempas ombak besar dua hari lalu,” katanya ketika ditemui di sini semalam.
Zawadi berkata, masalah hakisan itu dapat diatasi hanya dengan membina benteng pemecah ombak di sepanjang pantai menggunakan batu granit yang besar dan ia tidak mampu dilaksanakan oleh pemilik calet kerana kos yang tinggi.
Penyelia Seri Chap CT Chalet, Mohamad Awang pula berkata, sebahagian pagar kawasan rekreasi caletnya turut musnah dalam tempoh dua hari selepas ombak kuat menghakis tebing resort berkenaan.

Blog

10 Carta Makanan Paling Pedas Di Dunia

November 21, 2019

10 CARTA MAKANAN PALING PEDAS DI DUNIA

Ramai jugak yang suka atau tak boleh makan makanan pedas ni. Tetapi bagi sesetengah orang, kalau tak rasa pedas dalam hidangan mereka tak sah, tak sempurna hidup mereka, paling kurang pun nak kena nampak cabai jugak. Jom kita tengok makanan apa yang paling pedas di dunia. Agak-agak korang boleh tahan tak makan makan nie. Tak lelaki la tak makan pedas.

Makanan pedas ni memang digemari penduduk seluruh dunia. Tak kira waktu.

10. Tom Yum – Thailand.

Sup asam pedas dari Thailand ini memang sangat menggoda, aroma yang memikat dan menjanjikan pedas yang menyengat. Variasi dari Tom Yum ini banyak, antara lain adalah Tom Yum Gai (ayam) atau Tom Yum Pla (seafood), rasa pedas yang ada berasal dari cabai yang disebut Thai Bird’s Eye Chilis, air limau nipis dan daun jeruk purut. Garapn menu rasa yang cukup untuk menbuat lidah kita seperti dalam ketuhar.

9. Shrimp Creole – Amerika.

Masakan ini berasal dari Amerika Syarikat bahagian Selatan, dan merupakan comfort food buat mereka yang menyenangi rongga mulut terasa terbakar. Campuarn bahan makanan ini sederhana, seperti cabai, tomato, udang dan ayam, dan rasa pedas makanan ini didapati dari cabai segar dan cayenne pepper

8. Papa a la Huancaina – Peru

Makanan ringan seperti salad kentang, yang berisi kentang rebus dingin, dan disajikan dengan sos Huancaina. Penyajian lengkap makanan ini selalu melibatkan daun selada, buah zaitun hitam, biji jagung, dan potongan telur rebus. Saus Huancaina inilah yang membuatnya ekstra pedas, kerana selain terbuat dari keju, susu kental, garam, salah satu bahannya adalah cabai yang disebut Amarillo chili, pergh…nagis wa cakap lu…

7. Lobak dengan Lada Sichuan – China

Pada umumnya salad disajikan segar dengan sedikit rasa masam, tapi salad yang ini sangat berbeda. Lobak dengan Lada Sichuan (utuh) dan potongan cabai merah. Jadi dalam makanan ini Anda akan menemukan rasa manis, pedas, dan rangup. Memang makanan yang disajikan dengan brilian.. dan membakar.. Cabai yang digunakan? Bird’s Eye Chilis. Jika cabai ini masih kurang, ingat, ada Lada Sichuan. Rasanya, digambarkan dengan menarik, asam-asam pedas. 

6. Bibimbap dengan Kimchi – Korea

Bibimbap? Kimchi? Asing ya.. coba kita lihat satu persatu. Kimchi adalah acar kubis, yang dicampur dengan bawang putih, bawang merah, cabai, dan halia! Pedas? Sudah pasti, panas pula! Masa penapaian acar kubis ini beberapa bulan, jadi bayangkanlah, rasa pedas bawang dan cabai serta halia yang sudah pasti menyengat!

Bibimbap adalah makanan klasik khas korea, yang terdiri dari nasi, sayuran tumis, daging, telur goreng dan.. sambal… Selamat menikmati!

5. Sayap Ayam Suicide – Amerika

Entah kenapa orang Amerika suka banget sayap ayam yang digoreng kering, kemudian dicampur dengan bahan-bahan panas-pedas yang menurut mereka ‘boleh membakar perut’, yang pastinya masih tidak terasa apa-apa di lidah kita. Biasanya bahan-bahan campuran berupa campuran Sos Tabasco, potongan cabai kering, dan cabai segar cincang (semua biji cabeai yang ada dibuang terlebih dahulu)

4. Jerk Chicken – Karibia

Tidak hanya ganas, tapi makanan ini juga nikmat dan sangat menyenangkan. Bahan dicampur khas dari daerah Asia dan Afrika, yang hangat dan beraroma nikmat. All spice, cengkeh, kayu manis, daun bawang, pala, thyme dan bawang putih, semuanya menyumbangkan rasa hangat, yang diperkuat oleh cabai Scotch Bonnet yang dikatakan mampu membuat orang kebingungan setelah menelan, terasa nikmatnya.

3. Wot – Ethiopia

Mungkin orang banyak yang tidak berpikir bahwa Afrika juga ada makanan pedas, jangan silap, Ethiopia terkenal dengan Wot (tumisan). Wot yang paling nikmat seringkali dicampur satu kilo bawang merah dan bawang putih, beberapa ons halia, dan barbere (campuran bahan kering dan cabai kering).

Makanan luar biasa ini dibuat dari sup ayam, yang diberi bahan seperti di atas, dan direbus selama beberapa jam, sampai semua rasa yang ada tercampur rata, dan panas dari cabe dan bahan yang ada juga tidak tertinggal sedikitpun. Setelah masak, makanan ini disajikan di atas piring injera (semacam roti) dan diberi bonus telur rebus.

2. Vindaloo – India

Bayangkan, bahan seperti biji mustard, cabai kering, ketumbar, halia, semuanya ada.

Vindaloo ini pedas, kerana daging yang digunakan dalam masakan ini direndam dalam cuka, yang ditambah bumbu pedas tadi, yang semuanya akan bekerja sama membuat daging yang ada semakin menusuk dan menyengat!

1. Sambal Ulek – Indonesia

Sambal Ulek, sama tak macam sambal belacan, agak-agak mana lagi pedas. Walaupun ia hanya sekadar menu sampingan untuk melazatkan dan membuka selera. Dan ternyata sambal ini 10 kali lebih pedas daripada Thai Bird’s Eye Chili.

Menurut lidah orang barat, sambal ulek ini ultra pedas, dan satu-satunya cara untuk menahan rasa pedasnya, adalah makan makanan lain sebanyak mungkin. 
maaf … aku tak boleh makan pedas … haha …

Blog

KENAPA PERMAINAN BOLASEPAK 45 minit ?

November 21, 2019

KENAPA PERMAINAN BOLASEPAK 45 MINIT ?

Permainan bolasepak dahulunya dimain hanya oleh lelaki, sepanjang peredaran zaman ianya juga dimain oleh wanita.

Tahukah anda kenapa permainan bolasepak 45 minit dan bukannya 30 minit atau 1 jam untuk separuh waktu ?

Jawapan Pengayuh Beca

Ramai pemain sukan professional pun tak dapat memberikan jawapannya dengan tepat. Tetapi telah dijawab dengan tepat oleh seorang tua pengayuh beca.

Katanya, “ Dalam satu perlawanan terdapat 2 pasukan, setiap pasukan ada 11 pemain. Setiap pemain membawa 2 biji “bola”.

Jadi jumlah “bola” untuk kesemua pemain dalam 2 pasukan tu adalah 44 biji “bola”. Ditambah 1 biji bola yang sebenar menjadikannya angka 45. 

Setiap biji bola mewakili 1 minit maka jadilah 45 minit. Tetapi kadang2 sampai masa tambahan 2 minit…hahaha itu adalah 2 biji “bola” pengadil.

Blog

Keluasan Neraka

November 21, 2019

KELUASAN NERAKA

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibril datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w.: “Mengapa aku melihat kau berubah muka?” Jawabnya: “Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahwa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya.”

Lalu nabi s.a.w. bersabda: “Ya Jibril, jelaskan padaku sifat Jahannam.” Jawabnya: “Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum niscaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi niscaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Qur’an itu diletakkan di atas bukit, niscaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di ujung barat tersiksa, niscaya akan terbakar orang-orang yang di ujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi, dan minumannya air panas campur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.”

Nabi s.a.w. bertanya: “Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?” Jawabnya: “Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.” (nota kefahaman: yaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: “Siapakah penduduk masing-masing pintu?” Jawab Jibril:
“Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir’aun sedang namanya Al-Hawiyah.

Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi’in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa’eir.”

Kemudian Jibril diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: “Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?” Jawabnya: “Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.”

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibril meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sadar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda: “Ya Jibril, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?” Jawabnya: “Ya, yaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.”

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibril juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab “Peringatan Bagi Yg Lalai”)

Neraka Jahanam

Dari Hadits Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku. Tahukah kamu bahwa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandung lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.

Juga penghuni neraka adalah lebih ramai wanita berbanding lelaki.

Wallahua’lam. …

Blog

Simple Steps to Remove Timeline in your Facebook Profile

November 21, 2019

What is  Facebook Timeline?

Facebook is touting timeline with this slogan: tell the story of your life with a new type of profile. Rather than display all the information in a linear way, you get a provision 2 columns that displays all your stories and news highlight. Once you read a certain limit, you can browse older posts by month and year. I think this is a great blow by Facebook and here’s why:  Facebook has been around for almost 8 years and with the current way the profiles, posts like a few weeks are lost in the dark.  With the timeline, you now have a way to look back, like a scrapbook digital, interactive, to what you thought/posted/obtained in 2005, for example. These positions are lost is no longer in the abyss.

How to Remove new Facebook Timeline

Simple Steps to Remove Timeline in your Facebook Profile

Attention:

This method is suitable only for those who have activated their timing on the Facebook Developer application and open the graph of function. This method may not work for those who have received the official version of the scale on Facebook. Login to your account and go to the Facebook Developer application and click the Edit AppIn the right pane, click the “Uninstall” to uninstall or disable. Click reconcile to completion after you confirm the deletion of the application, your Facebook Timeline will be disabled.
There is no way to remove the final version of the time being. Facebook began rolling out the final version to all users. If after removing this you again have the timeline after a few days, then noticed that Facebook has enabled it and you are forced to accept that. More and more people began to criticize the new features of Facebook. So, after some days they had a huge unsatisfaction goona Because once Facebook launched the official timeline, you will be able to use the timeline and there’s no way to remove it later. cuba dulu ya .. kalau x jadi, bagi tau … hehe .. kalau jadi, silalah kongsi dengan menekan LIKE …